Vadlīnijas kā pasargāt sevi no “heiteriem” jeb uzbrukumiem internetā

“Visi sociālo tīklu komentētāji ir naidīgi un skaudīgi. Viņu vidū vienmēr būs “heiteri” (piez. hater – nīdējs), kas ne tikai apskauž, bet arī pauž savu skaudību agresīvā veidā. Tas ir iemesls, kāpēc es nevēlos un nepublicēšu informāciju par sevi internetā. Baidos, ka savu personīgo fotogrāfiju ievietošana sociālajos tīklos var sabojāt visu manu dzīvi, ieskaitot attiecības ar partneri.”– raksta kāda no lasītājām.

Ko bailes no nepatīkamiem komentāriem stāsta par jums?
Ja jums ir pazīstami šādi vai līdzīgi pārdzīvojumi, visdrīzāk tie stāsta par jūsu vēlmi justies droši. Daloties ar personīga rakstura informāciju neviens cilvēks nevēlas izjust bailes, diskomfortu vai piedzīvot vilšanos.

Šī tēma ir kļuvusi aktuāla, jo internets ir vieta, kur katrs var brīvi publiskot informāciju par sevi un saglabāt to gadiem. Jebkurš lietotājs var brīvi komentēt jebkādu publicētu informāciju jebkādā veidā, nekontrolējot savas izpausmes.

Ideālā variantā drošas vides nodrošināšanai kibervidē ir jābūt normai, kuru regulāri uztur un uzrauga katras kibertelpas administrācija. Realitāte mēdz būt citādāka – visbiežāk administrācija piešķir prioritāti personas datu aizsardzībai, nevis cilvēka identitātes aizsardzībai pret citu lietotāju uzbrukumiem. Tādējādi atbildība par personīgo drošību kļūst par katra lietotāja atbildību.

Ko mēs varam darīt, lai sevi pasargātu no heiteriem?

Par vardarbību internetā, tās cēloņiem un struktūru var izlasīt iepriekšējās KiberPrāta publikācijās. Šajā reizē atbildēsim uz kādas lasītājas lūgumu:
Lai atbildētu uz šiem jautājumiem, esam nodefinējuši 5 soļus, kā justies droši, publicējot personīgu informāciju internetā.

Solis Nr. 1.NEPIECIEŠAMĪBAS APZINĀŠANĀS

Pirms pieņemiet lēmumu publicēt saturu internetā novērtējiet divus faktorus:

1. Savu emocionālo un fizisko stāvokli (izsalkums, spriedze, domas, nogurums) – tas palīdzēs izvērtēt, kāda jūsu vajadzība slēpjas zem vēlmes publicēt personīgu informāciju. Savu vēlmju apzināšanās var palīdzēt saprast gaidāmo rezultātu. Piemēram, ja konstatējāt, ka ar publikāciju vēlējāties izreaģēt spriedzi, tad variet izvērtēt, vai tas jums šobrīd ir nepieciešamas, iespējams ir citi, labāki veidi, kā atbrīvoties no satraukuma, un publicēt saturu internetā nav nepieciešams.

2. Sagatavoto informāciju – pārlasiet savas publikācijas saturu un izanalizējiet katru detaļu, kurai citi varētu pievērst īpašu uzmanību. Tas palīdzēs prognozēt lasītāju reakciju uz detaļām, kas var kalpot par trigeriem – izprovocēt agresiju, un laikus sagatavoties. Lai izvairītos no agresijas, ir jācenšas izvairīties arī no trigeriem. Mūsdienās populāras tēmas, kas var izprovocēt lasītājus, iekļauj, rasismu, homofobiju, transfobiju, reliģiju, politiku, vakcināciju un tml.

Solis Nr. 2.MĒRĶA APZINĀŠANĀS

Izprotiet publikācijas mērķi – pirms informācijas ievietošanas internetā, jums ir jāapzinās nolūks – kāpēc vēlaties informāciju publicēt un ko vēlaties sasniegt to publicējot?

Visbiežāk cilvēki publicē personīgās fotogrāfijas un informāciju tiešsaistē ar mērķi:

  • Gūt popularitāti – vēlme tikt pamanītam, veidot jaunas attiecības, iespējams, nopelnīt un tml. Realizējot šādu mērķi, pārsvarā notiek nekontrolēta satura publicēšana, tas nozīmē – netiek šķiroti cilvēki, ne cilvēku skaits, kuri redzēs publicēto saturu. Ja cilvēks nekontrolē auditoriju, ir lielāks risks sastapsies ar nelabvēļiem.
  • Izjust piederību – vēlme justies kā daļai no kaut kā nozīmīga: “Visi publicē informāciju, tāpēc arī man tas jādara”. Realizējot mērķi izjustu piederību, pārsvarā cilvēks rūpējas, lai publicētais saturs būtu redzams tikai vienas kibertelpas kopienas ietvaros (piemēram, forums, kolēģu čats, iepazīšanās portāls …). Protams, arī kopienā var uzrasties nelabvēļi, tomēr risks ir mazāks.
  • Veidot personīgu kontaktu – cilvēki uztur izveidotās personīgās attiecības ar ģimeni, “otru pusīti”, draugiem, kolēģiem un citiem sev nozīmīgiem cilvēkiem arī ar interneta starpniecību. Realizējot mērķi veidot personīgu kontaktu, cilvēkiem patiesi rūp, kurš ieraudzīs vai izlasīs viņa publicēto saturu, viņi kontrolē ko, kur un kam publicē, līdz ar ko risks saskarties ar heiteru uzbrukumiem krasi samazinās

Solis Nr. 3.RISKU NOVĒRTĒŠANA

Lai izvairītos no nelabvēļu uzbrukumiem internetā, ir svarīgi, pirms satura publicēšanas, pašam mēģināt paredzēt potenciālos riskus, kas tieši varētu provocēt citu lietotāju uzbrukumu. To izprotot, ir iespēja sagatavoties un pielietot atbilstošākas stratēģijas, kuras ļaus justies drošāk veidojot saturu internetā.

Drošākais satura publicēšanas veids:

  • Lietotājs apzinās savas vajadzības, kuras motivē publicēt izvēlēto saturu.
  • Lietotājs ir izanalizējis publikācijas saturu līdz vissmalkākajām detaļām, kurām citi lietotāji varētu pievērst uzmanību.
  • Publikācijas mērķis ir izveidot personīgu kontaktu ar kādu.

Visbiežāk pieļautās kļūdas, publicējot personīga satura informāciju:

  • Publikācija ir impulsīvs lēmums.
  • Nav pievērsta uzmanība detaļām – saturam, vietai, auditorijas izvēlei (piemēram, publicējot portretu, cilvēks nepievērš uzmanību, kas redzams fonā).
  • Trūkst izpratnes, ka jebkura publikācija var izraisīt pretreakciju. Katram cilvēkam ir citādāka uztvere, kas var atšķirties no jūsu.

Katrs neizpildīts drošas satura publicēšanas solis, kā arī risku nepietiekams novērtējums, palielina uzbrukuma rašanās risku.

Solis Nr. 4.SATURA PUBLICĒŠANA

Pēc risku novērtēšanas, pieņemiet lēmumu:

1. Publicēt informāciju.
2. Iepauzēt un pašlaik nepublicēt informāciju.

Ja cilvēks tomēr ir izlēmis publicēt visiem pieejamu saturu atklātā telpā, tad jārēķinās, ka jebkurš var brīvi komentēt un skatīties publicēto saturu. Šādos gadījumos nav iespējams pilnībā nodrošināties pret heiteriem.

Solis Nr. 5.SEVIS AIZSARGĀŠANA KIBERVIDĒ

Ja jūs apzinājāt riskus un, neskatoties uz tiem, izlēmāt publicēt personisku informāciju un rezultātā saņēmāt heiteru uzbrukumus, pastāv divas iespējas:

1. Pārtraukt iesaistīties vardarbīgā komunikācijā (struktūra tika aprakstīta rakstā par vardarbību digitālajā vidē).

2. Izmantot sekojošus sevis aizsargāšanas principus:

Pašanalīze:

  • Nesteidzieties! Vispirms izanalizējiet, vai esiet optimālā gatavības stāvoklī (vislabākais psihofiziskais stāvoklis, kurā cilvēks uzrāda labākos rezultātus un rīkojas visveiksmīgāk), lai reaģētu (ja nē, jums ir tiesības paņemt pārtraukumu, lai sagatavotos atbildes sniegšanai). Lai sagatavotos atbildes sniegšanai ir jārēķinās ar emociju ietekmi uz spriestspēju. Jums ir jānoņem spriedze un jāpārliecinās vai nejūtat citas emocijas, kas var ietekmēt jūsu attieksmi pret notikumu, piemēram, aizvainojumu vai aizkaitinājumu. Jāņem vērā, ka jūtas var būt ilgstošas, citkārt jādod sev laiks nomierināties ilgāk par 3 stundām. Ja jums nav tik daudz laika, lai pilnībā nomierinātos, tad jārēķinās ar to, ka emocijas var ietekmēt jūsu atbildi.
  • Izprotiet, vai nepieļaujiet kādu no sekojošām kļūdām:
    – Atbildes reakcija uz agresiju tiek veidota balstoties dusmās vai bailēs, nevis – zināšanās.
    – Saņemtā agresija tiek uztverta personīgi.
    – Izlasītā informācija tiek pārprasta.
  • Atcerieties, ka kiberagresija netiek pausta pret jums kā personību, bet gan pret jūsu kiberpersonību! Tātad – kibervidē vērsta agresija ir centieni kaitēt jums, bet patiesībā, kaitējums tiek nodarīts jūsu digitālajam tēlam. Apziņa, ka jums nodarīt pāri nav iespējams, var sniegt drošības izjūtu un mazināt bailes. Jāņem arī vērā, ka kaitējums jūsu tēlam var sāpēt tikpat, cik kaitējums jums personīgi, tomēr, kiberpasaulē ir vairāk iespēju norobežoties, lai paskatītos uz situāciju no cita rakursa.

Situācijas analīze:

  • Nav jāatbild uz visiem komentāriem. Jāizvēlas sniegt atbildi komentētājiem, kuri vismaz centušies noformulēt savu viedokli.
  • Ignorējiet komentētājus, kuri savas emocijas pauduši vienā vai divos vārdos.
  • Pēc tam, kad esiet izvēlējies komentētāju, mēģiniet izprast komentāra mērķi – ko cilvēks vēlējās sasniegt ar šo rīcību? Izprotot mērķi, jums būs vieglāk atbildēt tā, lai jūs tiktu sadzirdēts.

Atbildes sagatavošana:

  • Savas atbildes sākumā, izsakiet pateicību par viņa komentāru. Cilvēks, kurš ir mēģinājis izteikt (noformulēt) savu domu jums uzbrūkot, ir pateicības vērts!
    Piemēri: “Paldies par Jūsu komentāru…; paldies, ka veltījāt laiku, lai paskatītos video un sniegtu savu viedokli…; paldies par izrādīto interesi par mani…”
  • Atrodiet kaut ko tādu, kam jūs piekrītat komentārā vai ar ko esiet līdzīgs komentāra izteicējam. Norādiet uz to! Jūsu tekstam vajadzētu mazināt komentētāja pretestību pret jūsu digitālo tēlu.
    Piemēri: “Es sadzirdēju/ ieraudzīju, ka Jums svarīgi…, man tas sagādā prieku, jo arī man tas ir svarīgi; pēc Jūsu komentāra es saprotu, ka Jūs pārdzīvojiet. Man arī šī tēma ir aktuāla…; mums sakrīt domas par …”
  • Pēc tam sniedziet atbildi tikai uz to, uz ko vēlaties atbildēt. Atbildes struktūrai jābūt formāla rakstura.
    – Gadījumā, kad Jūs gribiet pārliecināt, sākumā norādiet faktu, pēc tam savu piekrišanu šim faktam.
    Piemērs: “Pasaulē atzīts psihologs (vārds, uzvārds) veicot pētījumu, pierādīja, ka pārsvarā cilvēki internetā publicē negatīvu informāciju, lai noņemtu spriedzi, nevis kaitētu citiem. Es piekrītu šiem secinājumiem un saprotu, ka Jūs negribējāt man kaitēt…”.
    – Gadījumā, kad Jūs gribiet informēt, tad norādiet publicēšanas mērķi.
    Piemērs: “Manas publikācijas mērķis bija parādīt nevienlīdzīgu attieksmi pret sievietēm…; savu komentāru es uzrakstīju tāpēc, ka gribēju informēt sabiedrību par”.
  • Pēc atbildes sniegšanas, pievienojiet frāzi, kas norāda uz komentētāja nozīmi.
    Piemērs: “Es domāju, ka Jūs man piekritīsiet …; šajā jautājumā mums sakrīt domas; paldies, ka arī Jūs par to domājiet…”.
  • Visbeidzot, nepieciešams atvadīties un pateikties komentētājam par veltīto laiku jūsu personībai.
    Piemērs: “Paldies par diskusiju, man šķiet, ka mēs viens otru sadzirdējām….; paldies par diskusiju, bija vērtīgi izrunāt un saprast katra attieksmi pret šo tēmu…; paldies par diskusiju un Jūsu atklātību, katrs no mums varēja kaut ko izsecināt priekš sevis, bija interesanti…”.

Atcerieties, nekad nevēršaties pret komentētāja personību un nerīkojaties emociju vadīti! Šādā brīdī jūs vairs nekādi nespēsiet ietekmēt sarunas gaitu.

Treniņš:

  •  Jo vairāk jūs atbildēsiet naidīgiem komentētājiem, izmantojot sevis aizsargāšanas principus, jo vairāk mazināsies jūsu bailes. Rezultātā jūs visdrīzāk sastapsieties ar mazāk heiteriem, jo lielākoties viņi mēģina aizskart nesagatavotus un nepārliecinātus cilvēkus.

Protams, katrs gadījums ir individuāls, un rakstā nav iespējams detalizēti izanalizēt visu sevis aizsargāšanas struktūru, taču ceram, ka publicētais saturs radīja vielu pārdomām.

Ja jums ir jautājumi par kādu individuālu gadījumu – esam gatavi sniegt konsultāciju. Sazinieties ar mums KiberPrātā.

Sazinies ar mums